Selected Books

Everyone that reaches a particular subject in order to do research ends up with a long list of people that have contributed in a variety of ways. This is a selected list of the greatest gifts for my readings I would like to share. I am truly grateful to all the voices that enhance the debate about these fields of research.

Libri Selezionati

Tutti coloro che raggiungono il proprio traguardo nel momento in cui hanno trovato il soggetto della propria ricerca finiscono per collezionare una lunga lista di persone che hanno contribuito al loro percorso in molti modi. Questa è una lista selezionata dei più grandi doni che ho avuto l’onore di incontrare durante la mia ricerca e che desidero condividere. La mia bibliografia del cuore. Sono profondamente grato a tutte le voci che arricchiscono il dibattito in questi settori della conoscenza e della ricerca.

Ahmed S., Queer Phenomenology. Orientations, Objects, Others, Duke University Press, 2006.

Allsop R., deLahunta S., The Connected Body: an Interdisciplinary Approach to Body and Performance, Amsterdam School of Arts, 1996.

Aristotele, Poetica, Editori Laterza, 1998.

Banes S., Greenwich Village 1963: Avant-Garde Performance and the Effervescent Body, Duke University Press, 1993 and Democracy’s Body, Durham, 1993.

Bauman Z., Liquid Modernity, Blackwell Publishers, 2000.

Bennett J., Vibrant Matter: A Political Ecology of Things, Duke University Press Books, 2014

Berghus T., Performance Art in China, Timezone 8, 2006.

Beuys J., Cos’è l’Arte?, Castelvecchi, 2015.

Bishop C., Participation, Whitechapel Art Gallery, 2006 and Artificial Hells, Verso Book, 2011.

Bourdieu P., La Distinzione, il Mulino, 1983, (1979).

Bourriaud N., Relational Aesthetics, Presses du Reel, 1998 and Postproduction. Come l’arte riprogramma il mondo, Postmedia Books, 2004.

Boyd B., On the Origin of Stories: Evolution, Cognition and Fiction, Belknap Press, 2010.

Bradburne J.M. a cura di, Blood: Art, Power, Politics and Pathology, Prestel, 2001.

Bronson A.A. e Gale P., Performance by Artists, Art Metropole, 1979.

Burt R., The Male Dancer: bodies, spectacle, sexualities, Routledge, 2007.

Butler J., Undoing Gender, Routledge, 2004.

Caillois R., Writing of Stones, University of Press Virginia, 1985.

Calame C., I Greci e l’Eros. Simboli, pratiche e luoghi, Laterza, 2010.

Calasso R., Il cacciatore celeste, Adelphi, 2016 e L’ardore, Adelphi, 2010.

Carlson M., Performance: A Critical Introduction, Routledge, 1996.

Carr C., On the Edge: Performance at the End of Twentieth Century, University Press of New England, 1993.

Celant G., Dal Futurismo alla Body Art, La Biennale di Venezia, 1977 and Public Body, Charta, 2001.

De Certau M., L’Invenzione del Quotidiano, Editore Lavoro, 2001 (ed. origin. 1980).

Dewey J., Art as Experience, Southern Illinois University Press, 2008 (ed. origin. 1934).

Diamond E., Performance and Cultural Politics, Routledge, 1996.

Dreon R., Fuori dalla Torre d’Avorio, Casa Editrice Marietti, 2012.

Duchamp M., Duchamp du signe. Écrits, Flammarion, 1975.

Dutton D., The Art Instinct, Oxford University Press, 2009.

Duchamp M., Scritti, Abscondita, 2005.

Eco U., Opera aperta, Bompiani, 2013 (ed.origin. 1962).

Export V. e Justessen K., “Jayne Parker” Body as Membrane, Odense, 1996.

Fina D., The dance of Eros and Thanatos for a Queer Pedagogy, Lulu, 2018; FÜYA. Il corpo alchemico, Lulu, 2018; Lo Slancio. Etica e Design delle Esperienze di Storytelling, Lulu, 2015.

Foucault M., Préface à la trasgression, 1963. Storia della sessualità: La volontà di sapere vol.1 e L’uso dei piaceri vol.2, Feltrinelli 2013 e 2015 edizione originale 1976 e 1984.

Fontana G., Frangione N., Rossini R., Italian Performance Art, Sagep, 2015.

Fraleigh S., Butoh Metamorphic Dance and Global Alchemy, University of Illinois Press, 2010 and Dancing into Darkeness: Butoh, Zen and Japan, University of Pittsburgh Press, 1999.

Fraleigh S. Nakamura T., Hijikata Tastumi and Ohno Kazuo, Routledge, 2006.

Fryer D.J., Thinking Queerly: Race, Sex, Gender, and the Ethics of Identity, Routledge, 2005.

Frieling R., Art of Participation: 1950 to Now, Thames&Hudson, 2008.

Gadamer H. G., Wahrheit und Methode, Tübingen, 1960.

Gibson. J.J., The Ecological Approach to Visual Perception, Houghton Mifflin, 1979.

Goldberg R., Performance Art: from Futurism to the Present, Thames&Hudson, 1979.

Goffman E., The Presentation of Self in Everyday Life, Garden City, 1959.

Grosz E., Volatile Bodies: Toward a Corporeal Feminism, Indiana University Press, 1994.

Hoffman J. e Jonas J., Art Works Perform, Thames&Hudson 2005.

Howell A., The Anlysis of Perfomance Art, Routledge, 1999.

Ingold T., The perception of Environment: Essays on Livelihood, Dwelling and Skill, Routledge, 2000.

Jones A., Body Art: Performing the Subject, Minnesota University Press, 1998.

Jung C.G., Psicologia e alchimia, Bollati Boringhieri, 2006.

Kandel E. R., The Age of Insight, 2012.

Kant I., Critique of Judgment, Hackett, 1987, (ed. origin. nel 1790).

Kosuth J., Art after Philosophy, 1969.

Krauss R., L’originalità dell’avanguardia e altri miti modernisti, Fazi Editore, 2007.

Lévy P., L’intelligenza collettiva, Feltrinelli, 1996.

Lippard L., The Dematerialization of the Artwork from 1966 to 1972, University of California Press, 1997.

Mauss M., Teoria Generale della Magia, Einaudi, 2000 (Le tecniche del corpo, 1934).

Marcuse H., Saggio sulla Liberazione, Einaudi, 1969 and Eros and Civilisation, 1954.

Marioni T., Beer, Art and Philosophy, Crown Point Press, 2004.

Marsh A., Body and Self: Performance Art in Australia 1959-1992, Oxford, 1993.

Merleu-Ponty M., Fenomenologia della Percezione, Il Saggiatore, 1965, (ed. origin. 1965).

Miglietti F.A., Extreme Bodies: the Use and Abuse of the Body in Art, Thames&Hudson, 2008.

Mikami K., Deconstruction of Human Body, 2002.

Mondrian P., Neue Gestaltung, 1925.

Montani P., L’Immaginazione Intermediale, Editori Laterza, 2010 and Tecnologie della Sensibilità, Raffaello Cortina Editore, 2014.

Nochlin L., Bathers, Bodies, Beauty: The Visceral Eye, Harvard University Press, 2006.

O’ Dell K., Contract with the Skin, University of Minnesota Press, 1998 and Towards a Theory of Performance Art, City University New York, 1992.

O’Reilly S., Il Corpo nell’Arte Contemporanea, Einaudi, 2011.

Ohno k., Ohno Y., Kazuo Ohno’s World from Whithin and Without, Wesleyan University Press, 2004.

Phelan P., Unmarked: the Politics of Performance, Routledge, 1993 and The Ends of Performance, New York University Press, 1998.

Pirandello L., Non parlo di me, Ibis, 2010; Uno, nessuno, centomila, Giunti, 2007.

Platone, Simposio, Laterza, 1996; Fedro, Laterza, 1998.

Pitts V., In the Flesh: the Cultural Politics of Body Modification, Palgrave Macmillan, 2003.

Pozzi G., Figure del Dono, Pisa University Press, 2014.

Reckitt H. a cura di, Il Corpo dell’Artista, Phaidon, 2006.

Ruggieri V., Ravenna A.R., Chianura L., Esistenze possibili. Clinica, ricerca e percorsi di vita nei disturbi dell’identità di genere, Edizioni Universitarie Romane, 2006.

Schneeman, More Than Meat Joy, New Paltz, 1979/1997.

Schneider R., The Explicit Body in Performance, Routledge, 1997.

Shepard S., Theatre, Body and Pleasure, Routledge, 2005.

Shusterman R., The end of aesthetic experience, in The Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol. 55, n.1, 1997.

Taylor D. e Villeglas J., Negotiating Performance: Gender, Sexuality & Theatricality in Latino America, Durham, 1994.

Thompson N., Living as Form: Socially Engaged Art from 1991-2011, Mit Pr, 2012.

Van Der Brand J., Tino Sehgal: Art as Immaterial Commodity, Lap Lambert, 2015.

Vergine L., Body Art e Storie Simili – Il Corpo come Linguaggio, Skira, 1974.

Warr T. e Jones A., The Artist’s Body, Phaidon Press, 2000.

Welchman J., The Aesthetics of Risk, JRP Ringier, 2008.

Welton D., Body and Flesh: A Philosophical Reader, Blackwell, 1997.

error: Content is protected !!